NetBooster Albertsen

Kilpailu digiosaajista on kovempaa kuin koskaan

- Alalla on lahjakkaita ihmisiä, mutta heidät löytääkseen on oltava todella oma-aloitteinen ja osattava haastaa heitä oikealla tavalla, NetBoosterin Pohjoismaiden johtaja Hans Jørgen Albertsen (kuvassa) sanoo.

Kun NetBooster päivittyi nykyaikaiseksi digimarkkinoinnin asiantuntijayritykseksi, suurin haaste oli löytää sekä päteviä ihmisiä että sopivia persoonia Suomen toimipisteeseen. Albertsen ja Pro-Sourcen Markku Kaijala kertovat suorahakuprosessista parhaiden osaajien löytämiseksi.

Hyvästi villi Länsi, tervetuloa strategiset osaajat

Kaksi vuotta sitten NetBooster päätti olla se digitaalisia palveluita tarjoava yritys, joka heittää hyvästit ”villille lännelle” ja sitoutuu kypsään, ammattimaiseen toimintaan. NetBooster on Euroopan laajuinen digimarkkinointitoimisto, joka perustettiin ja listattiin Ranskan pörssiin vuonna 1999. NetBooster on siitä lähtien ollut Euroopan johtava itsenäisesti toimiva digitaalisen markkinoinnin toimisto, jolla on piste myös Helsingin keskustassa.

- Digitaalinen toimiala on ollut jopa moraaliton, ja on sitä jossain määrin edelleen. Me haluamme olla läpinäkyviä ja perustaa toimintamme mitattuun dataan, Albertsen sanoo.

Yritysten on voitava luottaa palveluntarjoajiin, joiden vastuulle ne luovuttavat entistä suurempia digitaalisen markkinoinnin ja myynnin budjetteja. Albertsen näkee NetBoosterin vahvuuden strategisessa lähestymisessä ja useiden toimialojen tuntemuksessa.

- Digitalisoituminen on muuttanut ja tulee vielä muuttamaan tapaa, jolla yritykset toimivat. Haluamme tuoda asiakkaillemme strategista osaamista heidän tuloksentekoonsa, ja varmistaa että asiakkaamme pärjäävät tässä uudessa digitaalisessa ajassa.

- Ilman parhaita osaajia emme voi olla paras tuki asiakkaillemme

Strategisuuden ja ammattimaisuuden periaatteet näkyvät myös Suomen NetBoosterissa, josta alettiin kehittää joustavampaa ja kokonaisvaltaisempaa palveluorganisaatiota vuonna 2015. Muutokset koskivat sekä organisaatiomallin että palvelutarjonnan päivittämistä.

Helsingin toimiston oli otettava harppaus kohti strategisempaa ja luovempaa digitaalista ajattelua, jossa asiakas ja asiakkaan konsultoiminen ovat keskiössä. Apu oikeiden ihmisten löytämiseen tuli Pro-Sourcelta.

- Olin päättänyt, että tarvitsen rekrytointiprosessiin tukea. Koska tätä vaativaa prosessia on vaikea vetää sisäisesti, käytämme ammattilaisten apua kaikissa pohjoismaisissa toimistoissamme, Albertsen sanoo.

Markku Kaijala, Pro-Source: Tämä oli oikeasti mielenkiintoinen prosessi. Digitaalisen markkinoinnin huipputekijöistä on todella kova pula, ja johtavat suomalaiset firmat taistelevat heistä. Nyt meillä oli ei-niin-tunnettu ulkomainen yritys, joka tavoitteli samoja osaajia.

Ennen kuin rekrytointiprosessi käynnistettiin, yritykset keskustelivat. Paljon.

- Pro-Source haastatteli minua ja kollegoitani yrityksemme osaamisesta, strategiasta ja tavoitteistamme Suomen markkinaa koskien. Vasta sitten Pro-Source alkoi selvittää kanssamme mitä ovat ne spesifit ominaisuudet, joilla saamme NetBooster Finlandin seuraavalle tasolle, Albertsen kuvailee prosessin käynnistymistä.

Markku Kaijala: NetBoosterin haaste oli, etteivät he olleet löytäneet Suomesta tarpeeksi ihmisiä, joilla olisi sekä sopiva substanssi että riittävän skandinaavinen kulttuuri ja halu työskennellä aidosti pohjoismaisessa tiimissä. Hans Jørgen pyysi minua löytämään ”ei-tyypillisiä suomalaisia: ulospäinsuuntautuneita, iloisia riskinottajia.”

Oikeiden ihmisten löytäminen Helsinkiin oli hankalampaa kuin Albertsen osasi odottaa. Päteviä ammattilaisia on, mutta heitä täytyy tavoitella ja haastaa. Tämän lisäksi henkilöiden olisi istuttava yrityksen kulttuuriin, joka arvostaa kollegiaalisuutta, kunnianhimoista tiimityötä ja nuorekasta asennetta.

Markku Kaijala: Kyseessä ei ollut yksittäisten ihmisten rekrytointi vaan organisaation rakentaminen – oli tärkeää katsoa, että rekrytoitavat ihmiset muodostavat hyvän tiimin. Haimme henkilöitä pohjoismaiseen tiimiin, pohjoismaiseen organisaatioon, jonka toimisto sijaitsee Helsingissä mutta puolet tiimistä on Kööpenhaminassa. NetBoosterin rekry painottui oikeiden persoonien hakemiseen enemmän kuin suomalaisissa firmoissa yleensä, mikä on hyvä asia.

Lopulta rekrytointitavoite täyttyi suunnitelmien mukaan ja NetBooster Finlandin toimistolle palkattiin syksyllä 2015 kolme sopivaa osaajaa: Media Manager, Business Developer, sekä Account Director, joka vastaa Suomen toiminnasta ja raportoi suoraan Albertsenille.

Markku Kaijala: Kävimme joka tehtävään yli 50 ihmistä läpi. NetBoosterin rekrytointi oli tyypillinen suorahakutapaus. Teimme paljon duunia ja persoonallisuuksien arviointia. Rekrytointiprosessin eri vaiheissa haastateltavista tippui monta todella kovaa kandidaattia. Monet heistä olivat osaamiseltaan ideaaleja, mutta heidän ohitseen kipusivat ne, jotka vastasivat parhaiten asiakkaan pohjoismaista kulttuuria. Pro-Source ei ole CV-firma; haemme ihmisiä, jotka voivat tehdä tulosta ja joiden persoona sopii yrityksen kulttuuriin.

Albertsen sanoo NetBoosterin panostavan seuraavaksi työntekijöidensä kouluttamiseen Suomessa ja maailmalla:

- Aiomme satsata siihen enemmän ja enemmän yrityksemme kaikilla tasoilla. On meidän velvollisuutemme huolehtia siitä, että työntekijöillämme on näkemystä toimialalta, sekä saada heidät tuntemaan, että he kuuluvat kansainväliseen NetBooster-perheeseen riippumatta siitä, missä he sijaitsevat tai mikä heidän työnkuvansa on.

Rekrytointivauhti ei hidastu, vaikka NetBooster ei jatkuvasti ilmoittaisikaan avoimista työpaikoista.

- Olemme aktiivinen työnantaja. Rakennamme organisaatiotamme yhdessä Pro-Sourcen kanssa ja haemme jatkuvasti uusia digitaalisia osaajia ja tiimipelaajia, jotka pystyvät tekemään tasokasta työtä asiakkaidemme asiakaskäyttäytymisen ja kosketuspintojen kanssa, Albertsen vinkkaa.


Haluatko, että olemme Sinuun yhteydessä suorahakuihin tai muuhun palvelutarjontaamme liittyen?


Nimi
Sähköpostiosoite
Puhelinnumero
Otan yhteyttä...
Viesti meille


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä